Ny

Vad kan ett företag outsourca till ett callcenter?

Att outsourca specifika arbetsmoment blir allt vanligare. Mycket tack vare de stora fördelarna som finns gällande både på tillgång på kompetens och kostnadseffektivisering. Beroende på vilken verksamhet som företaget bedriver kan självklart olika tjänster läggas ut på outsourcing. Mycket av kundkontakter kan skötas av ett callcenter. Här presenteras några av de tjänster som ett callcenter kan ta över.

Tjänster att outsourca

  • Lead-generering
    Lead-generering handlar om att identifiera vilka som kan vara företagets potentiella kunder och även skapa ”lead”. Det kan exempelvis handla om att boka in företag på möten, föreläsningar eller liknande. En del kommer bli kunder – andra inte. Men en lead är i alla fall första steget.
  • Utgående samtal
    Företag som har många utgående samtal till kunder eller leverantörer kan välja att outsourca stora delar av denna kommunikation. Detta framförallt om det handlar om att lämna/hämta information från dessa, göra undersökningar eller boka in tider. Det är förhållandevis många tjänster som kan utföras av ett callcenter utan att personerna behöver vara helt och hållet insatt i företagets tjänster.
  • Chatt på hemsida
    Att kunna erbjuda chatt på hemsidan är ett viktigt steg för att möta kundernas behov. Detta inte minst vid E-handel, städtjänster och andra tjänster där kunden snabbt vill ha svar och inte önskar att fylla i ett formulär eller skicka mail. De kan därmed svara på enklare frågor, hjälpa kunderna att hitta specifika produkter eller vidarebefordra personen till företagets egen kundsupport om frågorna blir för svåra.
  • Prenumerationsfrågor
    De flesta frågor kring prenumerationer och abonnemang handlar om att byta nivå på konto, säga upp eller teckna abonnemang. Tjänster som är mycket populära att outsourca då dessa är så tydliga att hantera. Det är även orsaken till att många tidningar har ett specifikt nummer för just abonnemangsfrågor.
  • Erbjuda språk
    Företag som kan erbjuda sina kunder att kommunicera på flera olika språk har en klar konkurrensfördel. Men att ha egen personal som både kan spanska, tyska, engelska och svenska är inte helt enkelt. En lösning är att outsourca kundtjänst på arabiska på tisdagar, på franska på onsdagar osv. De som vill kommunicera med företaget på annat språk kan därmed välja att ringa in just den dagen. Det går alltså att outsourca en rad olika tjänster, vilket ger en rad olika fördelar.