Personer som har blivit beviljad personlig assistans har själv rätten att välja vilken utförare som ske denna assistans. Vilka alternativ finns inom utförare av personlig assistans? Vad skiljer det åt mellan de olika alternativen?
Kommunen som utförare
När du ansöker om personlig assistans är det personal från kommunen som genomför en kartläggning och avgör om du har detta behov. Kommunen är även en utförare inom personlig assistans och statistik från Försäkringskassan anger att kommunerna är näst största utföraren i Sverige. Stört är de privata assistansföretagen.
Privat assistansföretag
Privata assistansföretag kan vara utförare inom personlig assistans på flera olika nivåer. En del erbjuder enbart en nivå medan andra är mer flexibla. Det vanligaste är att de tar hela arbetsgivaransvaret och därmed sköter bemanning, rekrytering, löneutbetalning och utbildning. Du som har personlig assistans behöver enbart fokusera på att få rätt och bra assistans – resten sköter företaget. För att de ska sköta allt detta tar de en avgift, dvs en del av den summa som betalas ut i ersättning. Andra nivån är att assistansföretaget sköter det administrativa men att det är personen som får assistansen som är arbetsgivare. Därmed är företaget ett slags stöd men utan att ta hela ansvaret.
Tredje nivån är i de fall som du bor med personer som även är dina assistenter. Enligt Försäkringskassan får du inte vara arbetsgivare åt dessa. Därmed behöver en lösning hittas med ett assistansbolag som blir arbetsgivare. De tar ansvaret som arbetsgivare samtidigt som du kan påverka en hel del kring upplägget.
Kooperativ
Ett par procent väljer att få assistans via kooperativ. Det är då en ekonomisk förening som består av ett flertal brukare. Det är föreningen som får ersättningen och på så sätt kan dela på den totala administrativa kostnaden samt anordna saker gemensamt. Det blir därmed ett sätt att stödja varandra och få gemensamma fördelar inom föreningen.
Var arbetsgivare
Ytterligare ett alternativ är att själv vara arbetsgivare. I detta fall anställer du själv assistenter och sköter allt inom administration och bemanning. Det är ungefär 3 % som väljer denna lösning vilket innebär ungefär 450 personer över hela Sverige.
Om du inte väljer
I det fall du inte aktivt väljer utförare inom personlig assistans kommer din hemkommun att tilldela uppdraget till en utförare. Det kan innebära att kommunen ger hjälpen eller att de tilldelar uppgiften till ett privat vårdföretag som i detta fall är godkänd av kommunen. Vårdföretag kan ansöka till kommunen för att bli ”icke-vals”-alternativ. Med andra ord att något av dessa företag väljs av kommunen när personen som fått personlig assistans inte aktivt genomför ett val. I detta fall sker upphandling via LOV – Lagen om valfrihetssystem.