Nyheter

Gnistra Städ håller ditt kontor skinande rent

Gnistra Städ håller ditt kontor skinande rent

Det finns en rad olika faktorer som påverkar ditt företags framgång på ett eller annat sätt – en av dessa är städningen av kontoret. Ett av de alternativ som finns att tillgå är att lägga ut städningen på entreprenad. Gnistra Städ är ett lysande exempel på en städfirma som har specialiserat sig på städning av kontorslokaler och andra företagslokaler. Men varför är då städningen så viktig?

Som företagare bör du aldrig nedprioritera kontorsstädningen då ett rent och vackert kontor kan ha en positiv inverkan på dina anställdas effektivitet. Kontoret är ofta även en del av ditt företags ansikte utåt, så genom att hålla det rent kan du göra ett bättre intryck på dina kunder och samarbetspartners. Och om kontoret är långt ifrån städat och rent vill du sannolikt inte ens ta emot besök på plats på företaget.

Fördelarna med att låta Gnistra Städ städa kontoret

Det finns flera fördelar med att ta in Gnistra Städ för att hålla kontoret städat och rent. Dessa är några av de viktigaste fördelarna:

  • Produktiviteten förbättras när kontoret är städad och fritt från störande skönhetsfläckar.
  • Ett städat kontor är en mer hälsosam och hygienisk arbetsplats. Detta är än en viktigare faktor i dessa tider när fokus ligger på hälsa och renlighet.
  • När Gnistra Städ har städat kontoret hjälper lokalerna företaget att göra ett gott intryck.
  • Ett kontor kan ofta upplevas som mer rymligt när det är städat och organiserat istället för smutsigt och rörigt.
  • Att hyra in en städfirma är ofta en av de bättre investeringar som ett företag kan göra. För genom att regelbundet städa kontoret sparar företaget pengar på att slippa ersätta och reparera allt från själva lokalen till den utrustning som förvaras i denna.

Viktigt att prioritera kontorsstädningen

Som vi har belyst här är det viktigt att kontoret städas regelbundet. Det är viktigt att ditt företags kontorslokaler alltid hålls rena och städade. Ju renare kontoret är desto större möjligheter har du nämligen att lyckas i din bransch och nå framgång. Därför bör du anlita Gnistra Städ och låta dem göra vad de gör bäst, samtidigt som du får mer tid över att ägna åt din kärnverksamhet!

Vill du veta mer? Besök Gnistra Städ på https://gnistrastad.se/.

FAQ om Jetpak och WooCommerce

Genom en enkel installation kan en integration skapas mellan Woocommerce och Jetpak. En lösning som uppskattas av allt från små till stora E-handlare. Vad innebär kopplingen och vad finns för fördelar?

Vad innebär integrationen mellan Woocommerce och Jetpak?

I korthet innebär denna ”koppling” mellan dessa system att information kan flöda från Woocommerce till Unifaun där logistikordrar automatisk kan skapas för Jetpak. Det kan beskrivas med tre steg.

  • Information lämnas vid beställning
    En beställning läggs på E-handeln. E-handeln har WooCommerce installerad och det plugin som integrerar WooCommerce med Unifaun.

  • Informationen skickas
    Informationen som lämnas i WooCommerce sänds, via pluginet, direkt till logistikplattformen Unifaun. Beroende på inställningar skapas direkt passande logistikordrar till beställningen.

  • Logistikordrar skrivs ut
    E-handlaren går in på sitt konto på Unifaun och skriver ut de logistikordrar till Jetpak som önskas användas. Exempelvis kan detta ske en gång per dag varpå varorna sedan packas och förbereds inför att Jetpak kommer och hämtar dem.

Kostar detta plugin något?

Nej, det är gratis att ladda hem och aktivera detta plugin. Det kan användas av alla E-handlare som använder WooCommerce som handelssystem samt använder Unifaun som logistikpartner. Däremot kommer det inte fungera utan att en API-nyckel har skrivits in i pluginet. Detta kostar att beställa och sedan ha aktiv mot Unifaun. Detta med först en aktiveringskostnad och sedan en årlig löpande kostnad på någon tusenlapp.

Fungerar det även på andra logistikföretag?

Ja, via Unifaun går det att skapa logistikordrar till mängder av olika logistikföretag. De allra flesta av de stora och etablerade företag är anslutna och för många företag är därför Unifaun ett självklart ”nav” gällande administrationen kring logistiken.

Vilka möjligheter finns för notifiering?

De flesta E-handelsföretag väljer att ha notifiering till sina kunder. I detta fall skulle därmed kunden få veta när Jetpak hämtat paketet, när det kommer till rätt stad och när det beräknas levereras. Olika lösningar kan se olika ut men grundidén är att kunden ska kunna spåra och följa paketets väg.
De två alternativ som finns att välja på är sms och mail. Detta är ett tillval som tecknas hos Unifaun. Det ingår alltså inte per automatik när denna orderkoppling beställs.

Finns något testläge?

Ja, det finns ett testläge som kan användas för att prova olika tjänster.

Posted in Ny

Pantbank online – så funkar det

Pantbank online - så funkar det

Idag finns det möjlighet att gå till pantbank online – och allt fler aktörer har skaffat sig en närvaro på webben under senare år. I den här texten kan du läsa mer om hur det funkar – för såväl “lånare” som säljare.

Låna hos pantbank online

Att låna är enkelt. Aktören pantit.se som vi tittar på har en process på tre steg:

  1. Beställ en pantpåse. För att beställa hem en pantpåse loggar du enkelt in med BankID, och får hem påsen kostnadsfritt. Det tar ett par dagar för den att levereras.
  2. Packa ned dina värdesaker. De föremål du vill belåna packar du ned i pantpåsen. Portot betalas av pantbanken, och brevet är försäkrat och skickas som rekommenderat med PostNord.
  3. Inbetalning på ditt konto. När dina föremål har värderats får du ett låneerbjudande. Om du väljer att tacka ja, finns pengarna på ditt bankkonto inom fem minuter.

Sälja

Processen att sälja till en pantbank varierar lite, precis som processen ovan att låna. Vanligt är att pantbanker tar betalt per gram guld i till exempel en guldring. Vissa pantbanker tar större hänsyn till annat som påverkar värdet, till exempel stenar eller en intressant historia.

En pantbank online som vi tittar på betalar två gånger för guld – först upp till 80 % av värdet av smycket, och sedan överskottet när det säljs på auktion. Samma pantbank online erbjuder kostnadsfria värderingar, så att det på förhand går att se ungefär vad man kan tänkas få för smycket.

Vad kan man sälja?

Den pantbank vi tittar på har ett fokus på ädelmetaller. På sidan finns en lånekalkylator där man kan räkna ut hur mycket man kan låna, genom att berätta för kalkylatorn vad man har. Man kan välja mellan tre olika metaller:

  • Guld
  • Platina
  • Silver

Du väljer hur många karat det är, och hur många gram du har. Sedan ser du direkt hur mycket du kan låna.

Fördelen med att låna av en pantbank online

Den stora fördelen med att låna hos en pantbank online är – precis som “irl” – att skulderna inte riskerar att gå till inkasso om de inte kan betalas. Att göra det online innebär en smidig process. Du kan göra det direkt från soffan – från datorn, mobilen eller paddan. Ditt föremål är säkerheten – således finns inga inkomstkrav, och ingen kreditprövning görs.

ManyPets försäkringar

Vi hundägare vet precis hur viktiga våra fyrfotade vänner är för oss. Oavsett hur mycket vi värnar om våra husdjur kan en olycka alltid ske, en hund kan tyvärr bli sjuk. Vad händer om du inte har försäkrat din hund? ManyPets är ett nytt tillskott inom hundförsäkringar och som blivit mycket populära på kort tid. Deras idé är att erbjuda ett omfattande skydd till bra priser. Men vad är egentligen ManyPets omdöme?

Försäkringsbolaget grundades redan 2012 och är idag en av de ledande aktörerna inom hundförsäkringar i hela Storbritannien. De har idag över en halv miljon kunder och ligger idag på topplistan över de nöjdaste kunderna. Vad ingår då i ManyPets hundförsäkring? Först och främst erbjuder försäkringsbolaget tre olika typer av paket;

  • ManyPets Bas
  • ManyPets Standard
  • ManyPets Premium

Något som skiljer försäkringsbolaget en del från andra är att de erbjuder ett omfattande skydd oavsett vilken hundras du äger. Detta är mycket fördelaktigt då många hundraser som känt ofta får besvär lättare än andra. En annan stor fördel med försäkringsbolaget är att deras försäkring går att teckna tidigt, redan när hunden bara är fyra veckor. Valpstadiet kan ofta medföra en hel del stress och oro, vilket kan minska med en försäkring. Har du en äldre hund? För ManyPets bas-paket får hunden ett skydd upp till sju års ålder. Men väljer du Standard eller Premium är hunden skyddad hela livet.

Samma ersättningssumma livet ut

En annan stor trygghet med ManyPets försäkring är att de erbjuder samma ersättningsbelopp hela hundens liv. Många andra försäkringar minskar ersättningen ju äldre hunden blir, då fler veterinärbesök då blir vanligt. Finns det några nackdelar då? ManyPets Bas-paket är egentligen inte att rekommendera eftersom försäkringen verkligen endast täcker grunderna. Givetvis är försäkringen bättre än att ha en helt oförsäkrad hund, men den är inte komplett. Bas-paketet ger ersättningssummor på max 30 000 kronor, vilket sällan täcker veterinärbehandlingar eller eventuella operationer. Till skillnad från exempelvis Premium-paketet där ett försäkringsskydd på upp till 140 000 kronor ingår.

Dessutom är du med Premium-försäkringen också skyddad om hunden springer bort, stjäls eller skulle avlida. Passa på att teckna ManyPets hundförsäkring redan idag och minska oron. Njut av ett långt och friskt liv tillsammans med din bästa vän!

Måste hyran höjas vid stambyte av tappvatten och stammar?

Nej, hyran måste inte höjas för en hyresgäst efter att stambyte skett. Detta oavsett om det enbart sker byte av ledning vid tappvatten eller om det är ett komplett stambyte. Men det sker nästan alltid. Hyran får nämligen inte höjas på grund av stambyte – men av värdehöjande åtgärder som gör det mer bekvämt för hyresgästen.

Stambyte & renovering av tappvatten räknas som underhåll

En hyresvärd ska bekosta underhåll av fastigheten. Detta utan att hyran ska påverkas. Detta ska helt enkelt vara inräknat i den hyra som de boende betalar. Ska fönster bytas ut eller tapetsering ske är det inget som hyresgästen ska betala för. Detsamma gäller för stambyte, byte av stammar och ledningar till tappvatten. Det räknas även som löpande underhåll. Alla fastigheter kommer till slut att behöva en stamrust. Eftersom det är oundvikligt är det löpande underhåll och något som hyresvärden behöver budgetera för. Men varför höjs då hyran?

Höjd hyra vid höjd boendestandard

Stambyte är ett mycket omfattande arbete och innebär exempelvis att badrummet helt och hållet rivs ut. Detsamma gäller ofta delar av köket. De allra flesta fastighetsägare väljer därmed att planera kommande badrumsrenovering till tillfället då stamrust ska ske. När badrummet ska byggas upp kommer därmed en åtgärd ske som höjer boendestandarden. Exempelvis kanske badrumsmattan byts ut till kakel, nya möbler installeras osv. Lite förenklat går det att säga att om badrummet har ett högre värde efter renoveringen än före så har en höjning skett av boendestandarden. Detta även om inte den boende anser att någon större skillnad skett.

  • Inte kostnaden som styr hyreshöjningen
    Det är alltså inte fastighetsägaren kostnad för stambyte kring tappvatten som får påverka hyreshöjningen. Utan boendestandard.
  • Högre hyra i förhållande till standardhöjning
    Höjning av hyran måste däremot speglas i den standardhöjning som skett vid renoveringen. Ju större standardhöjning desto högre hyra kan tas ut.

Vid klagomål

Som hyresgäst kan det kännas ”omöjligt” att påverka en hyreshöjning. Det första steget bör vara att kontakta fastighetsägaren och få en förklaring hur den höjda hyran har beräknats. De som ändå inte är nöjda kan kontakta hyresgästföreningen. En förening som hjälper hyresgäster att förstå dess rättigheter och skyldigheter och kan förklara vad en hyresvärd får göra och inte får göra. De kan även i sin tur kontakta hyresvärden för att reda ut eventuella frågetecken.

Dermalogica för tonårshy

Dermalogica för tonårshy

Det amerikanska hudvårdsmärket Dermalogica är inte bara känt och populärt i USA utan också internationellt. Dom erbjuder professionell hudvård för dom allra flesta hudtyper och man har även tagit fram en serie speciellt anpassad till tonåringar. Det är under den perioden i livet som många drabbas av fet, oljig och oren rund, finnar, pormaskar och i vissa fall acne.

För att förebygga och avhjälpa dessa problem finns alltså en speciell serie från Dermalogica som kallas för ”Clear Start”, vilken du kan läsa mer om här.

Clear Start hudvårdsserie från Dermalogica

Dermalogica erbjuder, som tidigare nämnt, hudvårdsprodukter för dom flesta hudtyper – känslig, åldrande, torr och så vidare, så varför inte för tonåringar? Serien Clear Start är framtagen för att passa ung hud, eller tonårshud. I serien ingår produkter som rengör huden på djupet samt produkter som återfuktar och lugnar utan att täppa till porerna.

Serien är också komplett och innehåller allt det som tonåringen behöver för att vårda och ta hand och sin hy. Den är inte bara framtagen för att verka effektivt och ge goda resultat – utan också för att hundvårdsrutinen ska gå snabbt att genomföra. Följande produkter ingår i serien Clear Start från Dermalogica:

  • FlashFoliant – En exfoliering som lämnas kvar på huden och löser upp porer som täppts igen, motverkar nya utbrott av pormaskar och finnar, samt verkar återfuktande.
  • Breakout Clearing Foaming Wash – En löddrande rengöring som rengör huden på djupet. Avlägsnar både ytlig och djup smuts, döda hudceller och ytligt fett som ligger på huden. Har en lugnande effekt.
  • Breakout Clearing All Over Toning – Ett ansiktsvatten som håller orenheter borta från huden samtidigt som den verkar återfuktande och ger huden en perfekt fukthalt. Balanserar pH-värdet och har en lugnande effekt.
  • Breakout Clearing Booster – En booster som tar bort bakterier som kan trigga acne, hjälper till att stärka hudens eget försvar och tar bort talg. Har en lugnande effekt på inflammerad hud.
  • Blackhead Clearing Fizz Mask – En återfuktande mask som löser upp tilltäpptheter och pormaskar.
  • Skin Soothing Hydrating Moisturizer – En lugnande, återfuktande och lätt hudkräm som kan användas utan att porerna täpps igen.
  • Mattifying Mouzturizer Clearing Defence SPF 30 – En hudkräm som håller huden matt och fräsch under dagen, speciellt bra för den som besväras av fet och oljig hy. Innehåller solskyddsfaktor 30.

Detta är alltså hudvårdsserien Clear Start från Dermalogica – tillräckligt många produkter för att hålla huden ren och återfuktande utan att det tar allt för lång tid.

Tryck till klasströjor – tips, råd och exempel

För dom som inte vill välja ett redan färdigt tryck till sina klasströjor finns möjligheten att designa ett eget. Det gör tröjorna extra personliga och kanske ännu roligare att bära – men det finns flera saker att tänka på. Tryckets innehåll är en av sakerna och en annan är att hela klassen ska kunna bära det med stolthet. Klasströjor är trots allt en sak som ska spegla sammanhållning så det är viktigt att alla får vara med och bestämma.

Ej godkända tryck på klasströjor

Interna citat och skämt är vanligt som tryck på klasströjor, och i dom flesta fall också helt okej. Dom företag som arbetar med att sälja och trycka tröjor brukar dock ha vissa regler att förhålla sig till när det kommer till just trycket. Allt för grovt innehåll brukar inte godkännas som tryck. Följande godkänns inte heller:

  • Kränkande text eller motiv
  • Rasistiskt innehåll
  • Företags-, eller föreningsloggor som redan ägs av någon annan

Tips på egna designer

För att ta fram ett tryck till sina klasströjor är det som sagt viktigt att man låter alla vara med och bidra. Ett vanligt sätt är att man låter alla som vill ta fram ett förslag, för att sedan hålla en omröstning i klassen. Kanske blir det oavgjort eller väldigt jämnt mellan två alternativ – då kanske det går att kombinera dessa så att alla blir nöjda?

Nedan följer några förslag och vanliga exempel på egendesignade tryck till klasströjor.

  • Klassens ”autografer” – Låt alla i klassen skriva sin autograf och gör det till klasströjornas tryck! Kanske kan klassens namn stå i mitten för att sedan omges med alla namn. Då blir tröjan ett fint minne att plocka fram igen många år framöver.
  • Klassfoto – Det finns också möjlighet att trycka foton på klasströjor – observera att det dock blir dyrare. Men ett klassfoto eller annan bild gör också tröjorna väldigt personliga, vilket kan vara värt en extra slant.
  • Klassens citat – Har ni ett internt citat, skämt eller något annat inom klassen? Kanske ett ordspråk som alla använder sig av eller något som bara känns skojigt? Då kan det bli trycket på dom nya klasströjorna.

Annat att fundera på innan beställningen läggs är hur stort trycket ska vara och var på tröjorna det ska placeras. Framsida, eller baksida, stort eller litet?

Vad är neuropsykiatri?

Neuropsykiatri är ett område inom medicin som endast behandlar psykologiska sjukdomar som tillskrivs neurologiska orsaker i hjärnan.

Inom neurologi, undersöker vi någons neurologiska problem och ser om han har ett neurologiskt tillstånd som kan leda till vissa psykiska störningar. Till exempel kan en patient ha Crohns sjukdom och få tillståndet behandlat med läkemedel för att minska smärtan som orsakas av sjukdomen. Om en patient utvecklar manodepressivitet samtidigt som behandlas för Crohns, skulle medicinen inte vara effektiv och patienten skulle förmodligen bli mer deprimerad och självmordsbenägen. Om detta inträffar, skulle en psykiater vill då se vad patienten gör för att motverka symptomen på hans bipolära sjukdom. När en psykiater vet orsakerna till patientens psykiska störning, blir det lättare för honom att ge en kur för att lindra symtomen.

Nu  för tiden finns ett stort engagemang vad gäller neuropsykiatrisk utredning. Utredningkompaniet är en av organisationer som bistår patienter och rådger om hur de skall komma vidare med behandling som fungerar optimalt för deras behov.

Posted in Ny

Utförare inom personlig assistans – Alternativen

Personer som har blivit beviljad personlig assistans har själv rätten att välja vilken utförare som ske denna assistans. Vilka alternativ finns inom utförare av personlig assistans? Vad skiljer det åt mellan de olika alternativen?

Kommunen som utförare

När du ansöker om personlig assistans är det personal från kommunen som genomför en kartläggning och avgör om du har detta behov. Kommunen är även en utförare inom personlig assistans och statistik från Försäkringskassan anger att kommunerna är näst största utföraren i Sverige. Stört är de privata assistansföretagen.

Privat assistansföretag

Privata assistansföretag kan vara utförare inom personlig assistans på flera olika nivåer. En del erbjuder enbart en nivå medan andra är mer flexibla. Det vanligaste är att de tar hela arbetsgivaransvaret och därmed sköter bemanning, rekrytering, löneutbetalning och utbildning. Du som har personlig assistans behöver enbart fokusera på att få rätt och bra assistans – resten sköter företaget. För att de ska sköta allt detta tar de en avgift, dvs en del av den summa som betalas ut i ersättning. Andra nivån är att assistansföretaget sköter det administrativa men att det är personen som får assistansen som är arbetsgivare. Därmed är företaget ett slags stöd men utan att ta hela ansvaret.

Tredje nivån är i de fall som du bor med personer som även är dina assistenter. Enligt Försäkringskassan får du inte vara arbetsgivare åt dessa. Därmed behöver en lösning hittas med ett assistansbolag som blir arbetsgivare. De tar ansvaret som arbetsgivare samtidigt som du kan påverka en hel del kring upplägget.

Kooperativ

Ett par procent väljer att få assistans via kooperativ. Det är då en ekonomisk förening som består av ett flertal brukare. Det är föreningen som får ersättningen och på så sätt kan dela på den totala administrativa kostnaden samt anordna saker gemensamt. Det blir därmed ett sätt att stödja varandra och få gemensamma fördelar inom föreningen.

Var arbetsgivare

Ytterligare ett alternativ är att själv vara arbetsgivare. I detta fall anställer du själv assistenter och sköter allt inom administration och bemanning. Det är ungefär 3 % som väljer denna lösning vilket innebär ungefär 450 personer över hela Sverige.

Om du inte väljer

I det fall du inte aktivt väljer utförare inom personlig assistans kommer din hemkommun att tilldela uppdraget till en utförare. Det kan innebära att kommunen ger hjälpen eller att de tilldelar uppgiften till ett privat vårdföretag som i detta fall är godkänd av kommunen. Vårdföretag kan ansöka till kommunen för att bli ”icke-vals”-alternativ. Med andra ord att något av dessa företag väljs av kommunen när personen som fått personlig assistans inte aktivt genomför ett val. I detta fall sker upphandling via LOV – Lagen om valfrihetssystem.

Hitta rätt aktivitet för kickoff i Stockholm

Stockholm är en populär stad när det kommer till kickoff. Många reser långväga för att hålla till just här och för dom som redan bor och arbetar i staden är det den självklara platsen att arrangera en kickoff på. Det stora utbudet av aktiviteter är troligen en stor avgörande faktor till att det är så – det finns både lugna aktiviteter för små sällskap lika väl som stormiga äventyr för stora sällskap.

Men hur hittar men egentligen rätt aktivitet till sin kickoff? Nedan följer några tips.

Stort utbud av aktiviteter för kickoff i Stockholm

Dom flesta förknippar en kickoff med någon form av rolig aktivitet och i Stockholm finns ett stort utbud av just sådana. Det finns både aktiviteter som är framtagna för kickoffer men även massor med annat som passar lika bra. Några exempel är att besöka någon form av nöjeshall, åka båt i skärgården, laga mat tillsammans med en mästerkock eller varför inte besöka en gård för att rida ut på tur.

När man ska välja aktivitet inför en kickoff är det viktigt att man anpassar sig till hur gruppen ser ut. Är det en liten grupp där dom flesta har liknande intressen är det kanske inte lika svårt. Gäller det däremot en större grupp med många olika personligheter kan det vara svårare.

Ett bra första steg är att se över utbudet av olika aktiviteter och plocka ut några som är av intresse. Därefter är ett bra tips att genomföra en omröstning i gruppen, för att få så vis hitta en så uppskattad aktivitet som möjligt.

Färdiga paket

Ett annat sätt att hitta en bra aktivitet för kickoff i Stockholm är att kontakta något av alla dom företag som arrangerar just kickoffer och andra liknande tillställningar. Utifrån egna önskemål och krav kan man få hjälp att hitta något som passar för gruppen och ofta spelar det ingen roll om man bara är 4–5 personer eller uppåt 100 stycken. I paketen ingår ofta både aktivitet samt en eller flera måltider, vilket kan göra det hela något enklare.

Arrangera kickoff– tänk på det här:

  • Börja planera långt i förväg
  • Be om önskemål och idéer från gruppen
  • Gör bokningarna i god tid

Kontrollera om det finns allergier i gruppen